MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA

MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 1

Zadanie 1. (0—1) Wskaż rysunek, na którym przedstawiono przedział, będący zbiorem wszystkich rozwiązań nierówności —4śx—1<4, 5 3 x p -3 5 x WAKEENNENNKM UNENEEEEEEEEEEEEKE SAM —3 5 x

Solution for MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 1
MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 2

Zadanie 2. (0—1) Dane są liczby a= ——* b=log; 64, c=log, 27. Iloczyn abc jest równy 4 3 A. -9 B. —— c a D. 3 3 3

Solution for MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 2
MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 3

Zadanie 3. (0—1) Kwotę 1000 zł ulokowano w banku na roczną lokatę oprocentowaną w wysokości 4% w stosunku rocznym. Po zakończeniu lokaty od naliczonych odsetek odprowadzany jest podatek w wysokości 19%. Maksymalna kwota, jaką po upływie roku będzie można wypłacić z banku, jest równa A. 1000-11-01. B. 1000-14-17. 100 100 100 100 CG. 1000.|1+-1.-- D. 1000-[1--17-.—4 100 100 100 100

Solution for MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 3
MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 4

Zadanie 4. (0—1) Równość + = RE zachodzi dla 5-45 A. m=$ B. m=4

Solution for MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 4
MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 5

Zadanie 5. (0—1) Układ równań Ę 323 opisuje w układzie współrzędnych na płaszczyźnie 2x+0,5y=4 A. zbiór pusty. B. dokładnie jeden punkt. C. dokładnie dwa różne punkty. D. zbiór nieskończony.

Solution for MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 5
MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 6

Zadanie 6. (0—1) Suma wszystkich pierwiastków równania (x+3)(x+ 7)(x-11)=0 jest równa A. -1 B. 21 Cc 1 D. —21

Solution for MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 6
MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 7

Zadanie 7. (0—1) Równanie xl =x-1 x+1 A. ma dokładnie jedno rozwiązanie: x=1. B. ma dokładnie jedno rozwiązanie: x=0. C. ma dokładnie jedno rozwiązanie: x=—1. D. ma dokładnie dwa rozwiązania: x=0, x=1.

Solution for MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 7
MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 8

Zadanie 8. (0—1) Na rysunku przedstawiono wykres funkcji f. Zbiorem wartości funkcji f jest A. (-2,2) B. (-2, 2)

Solution for MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 8
MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 9

Zadanie 9. (0—1) Na wykresie funkcji liniowej określonej wzorem f(x) =(m-1)x+3 leży punkt S=(5,-2). Zatem A. m=—l B. m=0 C. m=l D. m=2

Solution for MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 9
MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 10

Zadanie 10. (0—1) Funkcja liniowa / określona wzorem f (x) =2x+b ma takie samo miejsce zerowe, jakie ma funkcja liniowa g (x) =-3x+4. Stąd wynika, że A. b=4 B. b=-> c. b=ą p. b=5

Solution for MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 10
MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 11

Zadanie 11. (0—1) Funkcja kwadratowa określona jest wzorem /(x)=x*+x+c. Jeżeli f(3)=4, to A. f()=—6 B. /()=0 c. f()=6 D. /()=18

Solution for MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 11
MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 12

Zadanie 12. (0—1) Ile liczb całkowitych x spełnia nierówność ż < x 4a 14 3 A. 14 B. 15 Cc. 1ó 17

Solution for MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 12
MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 13

Zadanie 13. (0—1) W rosnącym ciągu geometrycznym (a,), określonym dla n>1, spełniony jest warunek a, =3a,. lloraz q tego ciągu jest równy A. q=— B. q= c. q=33 D. q=3 3 ś wii "*

Solution for MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 13
MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 14

Zadanie 14. (0—1) Tangens kąta «a zaznaczonego na rysunku jest równy AB 3 B.-Ź > C. -1 D. -> 4 P=(-4,5)

Solution for MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 14
MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 15

Zadanie 15. (0—1) Jeżeli 0” < 2a <90” oraz tga = sina, to A. ZÓB="m B. cdj c. coz". D. cosa=1 2 2 2

Solution for MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 15
MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 16

Zadanie 16. (0—1) Miara kąta wpisanego w okrąg jest o 20” mniejsza od miary kąta środkowego opartego na tym samym łuku. Wynika stąd, że miara kąta wpisanego jest równa A. 59 B. 107 c. 20” D. 30?

Solution for MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 16
MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 17

Zadanie 17. (0—1) Pole rombu o obwodzie 8 jest równe 1. Kąt ostry tego rombu ma miarę «© . Wtedy A. 14<a<159 B. 290<a<307 Cc. 60<a<61? D. 75<a<767

Solution for MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 17
MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 18

Zadanie 18. (0—1) Prosta I o równaniu y=m*x+3 jest równoległa do prostej k o równaniu y= (4m—4)x-3. Zatem A. m=2 B. m=—2 C. m=-2-24/2 D. m=2+242

Solution for MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 18
MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 19

Zadanie 19. (0—1) Proste o równaniach: y= 2mx—m"—l oraz y=4m'x+m' +1 są prostopadłe dla 1 1 A, m=—— B. m=— C. m=l D. m=2 2 2

Solution for MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 19
MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 20

Zadanie 20. (0—1) Dane są punkty M =(-2,1) i N=(—1,3). Punkt K jest środkiem odcinka MN. Obrazem punktu K w symetrii względem początku układu współrzędnych jest punkt A. K-|2-5) B. k-[a.5| Cc. K -(3.2) D. K -(3.-2| 2 2 5) 5)

Solution for MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 20
MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 21

Zadanie 21. (0—1) W graniastosłupie prawidłowym czworokątnym EFGHIJKL wierzchołki E, G, L połączono odcinkami (tak jak na rysunku). (ZSY Wskaż kąt między wysokością OL trójkąta EGL i płaszczyzną podstawy tego graniastosłupa. A. «HOL B. <OGL C. <HLO D. <OHL E

Solution for MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 21
MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 22

Zadanie 22. (0—1) Przekrojem osiowym stożka jest trójkąt równoboczny o boku długości 6. Objętość tego stożka jest równa A. 27a/3 B. 97/3 C. 18z D. 67

Solution for MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 22
MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 23

Zadanie 23. (0—1) Każda krawędź graniastosłupa prawidłowego trójkątnego ma długość równą 8. Pole powierzchni całkowitej tego graniastosłupa jest równe (z) B. 82.3 Cc. 846 D. 7a 3(2 3

Solution for MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 23
MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 24

Zadanie 24. (0—1) Srednia arytmetyczna zestawu danych: 2, 4, 7,8,9 jest taka sama jak średnia arytmetyczna zestawu danych: 2,4, 7, 8, 9,6 Wynika stąd, że A. x=0 B. x=3 C. x=S5

Solution for MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 24
MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 25

Zadanie 25. (0—1) W każdym z trzech pojemników znajduje się para kul, z których jedna jest czerwona, a druga — niebieska. Z, każdego pojemnika losujemy jedną kulę. Niech p oznacza prawdopodobieństwo zdarzenia polegającego na tym, że dokładnie dwie z trzech wylosowanych kul będą czerwone. Wtedy A. p=4 B. p=ą E: pP=2 4 D. p=ź

Solution for MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 25
MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 26

Zadanie 26. (0—2) Rozwiąż nierówność 2x” — 4x > (x + 3)(x — 2).

Solution for MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 26
MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 27

Zadanie 27. (0—2) Wykaż, że dla każdej liczby rzeczywistej x 1 dla każdej liczby rzeczywistej y prawdziwa jest nierówność 4x* —8xy+5y* 20.

Solution for MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 27
MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 28

Zadanie 28. (0—2) Dany jest kwadrat ABCD. Przekątne AC 1 BD przecinają się w punkcie E. Punkty K i M są środkami odcinków — odpowiednio — AE i EC. Punkty Z i N leżą na przekątnej BD tak, że 1 , |BLJ s z|BE| i |DM = z|DEJ (zobacz rysunek). Wykaż, że stosunek pola czworokąta KLMN do pola kwadratu ABCD jest równy 1:3. D C

Solution for MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 28
MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 29

Zadanie 29. (0-2) Oblicz najmniejszą i największą wartość funkcji kwadratowej f(x)=x —6x+3 w przedziale (0, 4).

Solution for MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 29
MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 30

Zadanie 30. (0—2) W układzie współrzędnych są dane punkty A =(-43,—12), B=(50,19). Prosta AB przecina oś Ox w punkcie P, Oblicz pierwszą współrzędną punktu P.

Solution for MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 30
MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 31

Zadanie 31. (0—2) Jeżeli do licznika i do mianownika nieskracalnego dodatniego ułamka dodamy połowę jego licznika, to otrzymamy 4 , a jeżeli do licznika i do mianownika dodamy 1, to otrzymamy L. yj 2 Wyznacz ten ułamek.

Solution for MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 31
MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 32

Zadanie 32. (0—4) Wysokość graniastosłupa prawidłowego czworokątnego jest równa 16. Przekątna graniastosłupa jest nachylona do płaszczyzny jego podstawy pod kątem, którego cosinus jest równy =: Oblicz pole powierzchni całkowitej tego graniastosłupa.

Solution for MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 32
MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 33

Zadanie 33. (0—4) Wśród 115 osób przeprowadzono badania ankietowe, związane z zakupami w pewnym kiosku. W poniższej tabeli przedstawiono informacje o tym, ile osób kupiło bilety tramwajowe ulgowe oraz ile osób kupiło bilety tramwajowe normalne. Rodzaj kupionych biletów Liczba osób ulgowe normalne Uwaga! 27 osób spośród ankietowanych kupiło oba rodzaje biletów. Oblicz prawdopodobieństwo zdarzenia polegającego na tym, że osoba losowo wybrana spośród ankietowanych nie kupiła żadnego biletu. Wynik przedstaw w formie nieskracalnego ułamka.

Solution for MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 33
MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 34

Zadanie 34. (0—5) W nieskończonym ciągu arytmetycznym (a,), określonym dla n>1, suma jedenastu początkowych wyrazów tego ciągu jest równa 187. Średnia arytmetyczna pierwszego, trzeciego i dziewiątego wyrazu tego ciągu, jest równa 12. Wyrazy a,, a,, a, ciągu (a,), w podanej kolejności, tworzą nowy ciąg — trzywyrazowy ciąg geometryczny (b,) . Oblicz k.

Solution for MATEMATYKA 2015 MAJ MATURA PODSTAWOWA ZADANIE 34